tekst

Charlotte Lybeer

Epidermis II

Kunstenaar Charlotte Lybeer (1981°) presenteert in Epidermis II een nieuwe serie fotowerken die het sluitstuk vormen van haar doctoraatsonderzoek Lifestyle Supermarket (2012-2015, KASK Antwerpen). Het werk brengt wederom het escapistisch vermogen van de hedendaagse mens om te ontkomen aan zijn triviale bestaan in de dagdagelijkse werkelijkheid strak in beeld. Wat meteen opvalt aan de nieuwe werken in vergelijking met de vorige hoofdstukken uit haar artistieke onderzoek is de meer uitgepuurde vorm waarin de portretten nu verschijnen. De nadruk ligt niet op een documentair-fotografische benadering zoals dat in de reeksen rond architecturale aspecten van gated communities het geval was. Het amusements- en spektakelgehalte uit de portrettenreeks Larp, taking a holiday from everydayness of The Furtastic Adventures of The Cabbit and The Folf is ook helemaal uit beeld verdwenen. De aaibaarheidsfactor van de beeldenmaker is bekoeld. Lybeers nieuwe werk brengt het portretteren van een door anonimiteit getekende sociale subcultuur naar een sculpturaal niveau. Ondefinieerbare personages in huidkleurig getinte second skin pakken positioneren zich aan de wanden in de verder onbeschreven tentoonstellingsruimtes als een ritmisch leger van blanco bladen. Het is een oncomfortabele weergave van de geruisloze wereld van role painting.
De tentoonstelling ademt over de hele tweede verdieping van het Pakhuis een intrigerende unheimliche sfeer uit. De invulling van de ruimtes is in al haar intense soberheid allesbehalve uniform. De opstelling wordt in beide tentoonstellingszalen subtiel georkestreerd door een verschillende klankmaat. In de langwerpige ruimte domineert het ontegensprekelijke gevoel van doelgerichte registratie. De aanpalende ruimte laat iets meer ruimtelijke beweging toe en lijkt meer te zinspelen op de centrale focus van de kunstenaar die aan de volledige reeks ten grondslag ligt: het capteren van de menselijke beweeglijkheid tussen twee werelden, tussen het ‘echte’ steeds artificiëler wordende dagelijkse leven en de verbeelde realiteitsvorm in een zelfgecreëerde parallelle leefwereld. Uit die eigenaardige sociale tussenruimte weet de kunstenaar paradoxale portretten te puren. Dit gevoel wordt nog versterkt door de haast tastbare fade out van de zichzelf uitvlakkende egaal gekleurde personages onherroepelijk versmeltend met generisch ogende decors. De geestelijke vaders van de hoofdrolspelers hebben zichzelf al uitgegomd, terwijl de nieuwe identiteiten nog volop aan het ‘ont-poppen’ zijn. Even lijkt het alsof zich in de tentoonstellingsruimtes zojuist een performance heeft afgespeeld die door de kunstenaar bevroren werd in de tijd. Het zou ook kunnen dat de personages zich elk moment kunnen losmaken. Niet alleen uit de realiteit waarvan ze zich willen afscheiden, maar ook uit het artistieke kader waarin ze vroegtijdig geklist werden, en dat voor de performance van hun leven.

De tentoonstelling wordt vergezeld van het kunstenaarsboek Epidermis II, uitgegeven door APE Gent. De boekvoorstelling vindt plaats tijdens het openingsevent en wordt ingeleid door Johan Pas.
Charlotte Lybeer presenteert in deze periode ook nieuw werk in de projectruimte van Lief Hertje + de Grote Witte Reus, Den Haag, naar aanleiding van een zoektocht door de collectie Spaarnestad van het Nationaal Archief: Incomplete from A to Z. 15.01 > 27.02.2016 in LhGWR, Den Haag.

16.01.2016

kunstenaar

Charlotte Lybeer