tekst

Christian Nyampeta

Entering From The Inside

In zijn huidig werk dat deze residentiepresentatie overspant, gaat Christian Nyampeta dieper in op ‘idioritmie’. Dit theologisch concept vindt zijn oorsprong in de late Oudheid en het vroege Westerse ascetisme en houdt het zich terugtrekken uit de samenleving in, zoals heremieten en verschoppelingen in die tijd hun toevlucht zochten in de Noord-Afrikaanse woestijn om aldaar nieuwe losstaande samenlevingen te vormen. In idioritmie zit ‘idios’ (eigen, privé) vervat dat de stam is van woorden zoals idioot en idioom, en ook gerelateerd is aan concepten van identiteitsvorming zoals idee. Het idiosyncratische ‘in zijn eigen ritme leven’ en daar ruimte voor creëren wordt in contrast geplaatst met de mate waarin een individu nood heeft aan contact met de andere om te kunnen leven. Christian Nyampeta hanteert dit begrip als ideeënsfeer in zijn artistieke engagement. Hij trekt de ethische benadering ervan door tot een onvoorwaardelijke dimensie van gastvrijheid waarin conversaties het terrein vormen waar verschillende idealen en meerdere ideologieën elkaars ruimte vrij houden en naast elkaar kunnen bestaan. Je zou kunnen stellen dat hij in deze redenering een ode brengt aan het publiek debat en een lucide acute vraag serveert: Kunnen we ons in de huidige aftandse staat waarin Europa zich bevindt een dergelijke onvoorwaardelijke gastvrijheid voorstellen? En hoe zou zo’n absolute gastvrijheid esthetisch en politiek vormgegeven kunnen zijn?

In de Westerse geschiedenis wordt het gemeenschapsconcept ‘gastvrijheid’ bepaald door Griek-Romeinse opvattingen, beïnvloed door de Joods-Christelijke traditie en door de politieke filosofie van Kant en Hegel, die zo belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van menselijke waarden die vandaag als universeel worden geacht. In de identitaire traditie is gastvrijheid ten opzichte van ‘de buitenlander’ in Europa altijd voorwaardelijk en gereguleerd geweest volgens een sociaal contract met de heersende natie. De staat krijgt gevoelsmatig een intrinsieke waarde die zich boven het individu en de organische samenleving stelt en die regels uitvaardigt die het onderscheid maken tussen burgers en vreemdelingen, gastheren en gasten. Echter, een onvoorwaardelijke gastvrijheid veronderstelt dat we onze deur openstellen voor de anonieme anderen, en dat we met hen onze ruimte zonder enige verwachting delen. Deze absolute vorm van verwelkoming veroorzaakt een glitch in het identitaire ‘zelf’: de gastheer of gastvrouw die zich thuis bevindt, komt de ruimte waar hij of zij leeft en zich het meest emotioneel toe verbonden voelt opnieuw binnen via de onbekende gast. Christian Nyampeta geeft in zijn presentatie ruimte en tijd aan de centrale vraagstelling en visualiseert het gedachtengoed hierrond in een landschap van ‘gastvrije structuren’.

Entering From The Inside is ingericht als een werkruimte die uitdaagt om een meditatie aan te gaan over het in praktijk brengen van een onvoorwaardelijke gastvrijheid. De tentoonstelling omvat het online radiostation Radius dat bestaat uit een open programma van live sessies en veldopnames dat ook vrijelijk geactiveerd kan worden gedurende de looptijd van de tentoonstelling; en een panoramische muurtekening die de actualiteit en de waarde van het vluchten aanhaalt tot een suggestie voor een Europese muntsoort. In de ruimte worden zitfolies geïnstalleerd waar fragmenten uit de gedocumenteerde neerslag van Nyampeta’s ongelijksoortige ontmoetingen die in diverse formaten en localiteiten plaatsvinden te lezen zijn. Centraal hierbij staan video-opnames van conversaties met niet-EU filosofen die wel veel over het Westerse denken kunnen zeggen. Deze mengelmoes van conversaties tussen leden, buitenstaanders en nieuwe leden van onze gemeenschap(pen), raken aan het creëren, het gebruik, en het delen van tijd en ruimte. Kenmerkend is de samenwerking van de kunstenaar met bevriende kunstenaars en onderzoekers zoals Noah Angell, Jean Paul Martinon, Isaïe Nzeyimana en Tom Richards die een bijdrage leveren vanuit heel diverse geografische en culturele posities. Podcasts, transcripties van conversaties en opnames, en andere “documenten” die tijdens de online residentieperiode verschijnen, zullen gaandeweg aan de presentatie worden toegevoegd.

For the opening weekend of Radius, the London-based artist Noah Angell presents two radio sessions on Radius at Netwerk.

1. In a cell lit by singing fireflies – live on Radius, on Friday 22 April 2016, 4 – 5pm
In a cell lit by singing fireflies guides us through an auditory cinema of desire, distance, and bodily rhythm. We are transported by a few select categories of ethnographic field recordings: Love songs transmitted via bird and insect messengers, a form which carries the voice beyond its audible range to the ears of the desired recipient, prison songs where the yearnings of the incarcerated fail to reach their loved ones, but instead reverberate unheard in concrete cells, and by the maternal resonances of bass immersion as exemplified in recordings of gongs – which recall the warm and watery sound filters of the womb.
Featuring recordings from Papua New Guinea, Bulgaria, France, Mississippi and Vietnam.
Everyone is welcome to tune online or to attend the performance in the studio.

2. Sunday Live radio session, 25 April 2016, 4pm to 6pm
On Sunday afternoon Noah Angell and Christian Nyampeta will preside over a live broadcast of gospel and country blues from the Southern United States recorded mostly during the post-industrial period of the 1960s onward. Angell and Nyampeta will discuss the music’s links to systems of labour, religion and politics as they existed in the American South at that time, and as they continue today.
Further programme will be announced regularly, please subscribe to our channels and follow the announcements for further updates.

Het programma van Radius, met live bijdragen van Noah Angell, kan online beluisterd worden via de tentoonstellingspagina op netwerk-art.be

Kunstenaar Christian Nyampeta woont en werkt in Londen. Nyampeta is promovendus aan het Departement Visuele Cultuur in Goldsmiths, University of London. Hij onderzoekt idioritmie, een formeel concept voor regionale utopieën uit het vroege ascetisme, in relatie tot Roland Barthes’ Comment Vivre Ensemble en Afrikaanse filosofie uit de Sub-Sahara regio. Hij draagt geregeld bij aan onderzoeksprogramma’s van Another Roadmap Afrika Cluster. Recente tentoonstellingen zijn onder andere Through the Fog: Descripting the Present, een groepstentoonstelling in State of Concept, Athene gecureerd door Nick Aikens, Tentoonstelling Prix de Rome 2015 in de Appel Arts Centre, Amsterdam, How to Live Together: Prototypes in The Showroom, Londen; New Habits, onderzoekstentoonstelling georganiseerd door Casco – Office for Art Design and Theory, Utrecht; How To Live Together in Casco en bij Stroom Den Haag tussen 2013 en 2014. Komende activiteiten zijn onder meer bijdragen aan de Gwangju Biënnale 2016, de Jerusalem Show 2016 en de Biënnale van Venetië 2017.

Deze tentoonstelling kadert in het Europese cultuurproject Understanding Territoriality: Identity, Place and Possession en kwam tot stand met steun van het Creative Europe programma van de Europese Unie.

 

21.04.2016